Sommar

     
Så blev det att mitt första jobb inom vården blev som undersköterska på ett demensboende. Mycket intressant att få en inblick hur demens kommer sig till uttryck. Det är så mycket mer än att bara glömma saker. Att man blir sjuk förr eller senare, och att man dör förr eller senare, det har jag accepterat. Men jag hoppas verkligen att få slippa att några av mina anhöriga (eller jag själv) förlorar sig själva, sin person, den människa som de byggt under hela livet. Oavsett hur man mår, hoppas jag att man i alla fall ska få leva och dö som sig själv.
 
Min första erfarenhet som undersköterska också. Har gått bra tycker jag. Nyttigt att få se undersköterskornas, och till viss del sjuksköterskornas, vardag. Vad man gör. Vilka de är. Det är ett viktigt arbete som höjer livskvalitén för många människor, och det är många toppenbra människor som gör det. Det handlar till stor del om att finnas där, men annars är det mycket mata, byta blöjor, ge mediciner, städa, laga mat, få i säng.
 
Jag kommer nog att vara undersköterska ett par gånger till, och det är jag glad för, men jag kommer antagligen trivas bättre som läkare. Det är ju en välsignelse och en förbannelse att jag aldrig kan nöja mig med att förvalta rutiner. Att jag behöver se saker som mer än ett jobb. Men hoppas att läkaryrket kommer att kunna ge mig roliga möjligheter och variation. 
 
Några veckors jobb till, sedan semester och resande. Lite bilder från sommaren än så länge kommer nedan. Lite Stockholm, mycket familj, en del Paris och en stor dos skärgård.
     
     
     
     
     
     
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0